GRAND THEFT AUTO VICE CITY

Grand Theft Auto: Vice City (w skrócie GTA: Vice City, lub Vice City) – gra z serii GTA, wyprodukowana przez Rockstar North, wydana przez Rockstar Games. Jest to szósty tytuł z serii, drugi, w którym zastosowano grafikę trójwymiarową. Po raz pierwszy gra została wydana w Ameryce Północnej w październiku 2002, później została wydana także na PC i Xboxa w roku 2003. Razem z kilkoma grami z serii GTA, pojawiła się na platformie Steam 4 stycznia 2008.

FABUŁA

Akcja gry dzieje się w fikcyjnym mieście Vice City, wzorowanym na Miami na Florydzie. Wygląd gry, szczególnie wygląd przechodniów i pojazdów, odwzorowują (i czasami parodiują) Miami w latach 80. Wiele motywów w grze zostało zapożyczonych z filmów Człowiek z blizną i Życie Carlita, twórcy gry czerpali także z serialu Policjanci z Miami. Najbardziej rozpoznawalnym elementem filmu, który można znaleźć w grze, to willa Tony'ego Montany (w willa Tommy'ego Vercettiego). Ostatnia misja w grze także jest bardzo podobna do końca filmu. W grze można znaleźć także wiele mniej ważnych odniesień do filmu - jednym z nich jest piła łańcuchowa i ślady krwi, znajdujące się w jednym z mieszkań w mieście.

W Grand Theft Auto: Vice City, gracz wciela się w członka mafii Forellich, Tommy'ego Vercettiego, wypuszczonego z więzienia po 15 latach odsiadki za zabójstwo jedenastu ludzi. Szef organizacji w której pracuje Tommy, Sonny Forelli, boi się, że powrót Tommy'ego na ulice Liberty City może zbytnio skupić uwagę ludzi na działalność kryminalną mafii Forellich. Aby temu zapobiec, Sonny szybko "awansuje" Tommy'ego i wysyła go do Vice City, aby odegrał tam rolę kupca narkotyków w paru transakcjach. Podczas pierwszej transakcji, dilerów i ich ochroniarzy atakują nieznani sprawcy - z życiem uchodzi tylko Tommy, Ken (prawnik i kierowca Tommy'ego) i nieznany pilot helikoptera. Chociaż Tommy uchodzi z życiem, sprawcy zasadzki zabierają pieniądze i narkotyki.

GAMEPLAY

Ponieważ Vice City zostało zbudowane na silniku gry Grand Theft Auto III, ma bardzo podobny model rozgrywki oraz interfejs. Rozgrywka jest bardzo otwarta, co jest charakterystyką całej serii Grand Theft Auto; jedynym ograniczeniem są misje, które należy wykonać, aby odblokować kolejne części miasta. Poza tym, gracz może robić praktycznie to, co chce. Tak, jak w przypadku poprzednich tytułów z serii, na mapie zostały ukryte różne bronie i inne rzeczy, jak ukryte paczki. Gracz może kraść pojazdy (samochody, łodzie oraz, co jest nowością, motocykle oraz helikoptery), prowadzić ostrzał z pojazdu, rabować sklepy i ogólnie wywoływać chaos w mieście. Robienie tego jednak przyciągnie uwagę policji (a w poważniejszych przypadkach, FBI oraz armii). Zachowanie służb porządkowych jest podobne do tego z GTA III, teraz jednak policja używa pałek policyjnych i rozstawia na drogach kolczatki (samochody mogę mieć przebite opony). Uwagi policji można się pozbyć na kilka sposobów. Nową funkcją w grze jest możliwość zakupu kilku posiadłości, rozrzuconych po całym mieście. Pełnią one między innymi funkcję punktu zapisu. Istnieje również druga kategoria takich posiadłości, z wanych "assetami". Należą do nich: studio filmowe, klub, bar ze striptizem, lodziarnia, stocznia, drukarnia oraz salon samochodowy. W każdej z tych posiadłości można wykonać jakieś zadanie (lub kilka zadań). Po ukończeniu tych zadań, asset zacznie przynosić regularne dochody.

SOUNDTRACK

Stacje radiowe mogą być odbierane przez większość pojazdów dostępnych w grze (do wyjątków należą przede wszystkim pojazdy policji, pogotowia, straży pożarnej, a także taksówki należącej do firmy protagonisty). Muzyka grana przez stacje radiowe jest różnorodna - jedna ze stacji emituje wywiady ze znanymi osobistościami Vice City oraz dzwoniącymi słuchaczami (K-Chat), inna (VCPR) nadaje publiczną debatę Pressing Issues. Nie zapomniano również o typowych stacjach muzycznych z wieloma piosenkami różnych gatunków, takich jak rap (Wildstyle), rock (V-Rock), oraz (najpopularniejsze w latach 80.) pop (Flash FM) i new wave (Wave 103). Wszystkie utwory, które słychać w radiu, zostały stworzone przez prawdziwych artystów lat osiemdziesiątych, takich jak Blondie, Duran Duran, Michael Jackson czy Mr. Mister. W stacjach radiowych i fabule odpowiednie miejsce też zajmuje fikcyjna grupa rockowa nazwana Love Fist. Soundtrack GTA:Vice City jest uznawany za najbardziej klimatyczny w całej serii

SCREENY Z GRY

O autorze