GRAND THEFT AUTO V
Grand Theft Auto V – gra z serii Grand Theft Auto, wyprodukowana przez Rockstar North, wydana przez Rockstar Games. Jest to — licząc dodatki — piętnasta gra z serii.
Gra została wydana 17 września 2013 roku na konsole PlayStation 3 oraz Xbox 360. Tytuł ten jest pierwszą od prawie pięciu lat samodzielną grą z serii — ostatnią taką grą było GTA: Chinatown Wars,
wydane w marcu 2009 roku. Na targach E3 2014 zapowiedziano wersję na PlayStation 4,
Xbox One oraz PC. Wersje na konsole obecnej generacji trafiły na sklepowe półki 18 listopada 2014 roku, natomiast komputery z Windowsem GTA V zostało wydane 14 kwietnia 2015 roku.
FABUŁA
W Grand Theft Auto V wcielamy się w trzech całkowicie odmiennych bohaterów: Michaela –
byłego rabusia banków ze wschodniego wybrzeża, objętego ochroną w ramach programu ochrony świadków, Trevora – pilota wojskowego w stanie spoczynku, cierpiącego na zaburzenia psychiczne oraz Franklina –
chłopaka z getta, odzyskującego samochody od niewypłacalnych klientów lokalnego armeńskiego dilera. Każdy z nich pochodzi z innych środowisk społecznych, które szczegółowo odwzorowano w grze. Twórcy tak skonstruowali
fabułę i system rozgrywki, aby w niemal każdej chwili można było przełączać się między trójką protagonistów za pomocą jednego przycisku i w ten sposób szybko poznać świat Los Santos oraz zawsze być w samym środku akcji.
GAMEPLAY
W wersji na Xbox 360 i PlayStation 3 tak jak w poprzednich częściach serii, gracz obserwuje rozgrywkę w trybie TPP (zza pleców protagonisty). W wersji na PlayStation 4, Xbox One oraz PC została dodana możliwość gry w
trybie FPP (z oczu protagonisty). Świat gry jest otwarty, gracz może w nim poruszać się w dowolny sposób - biegać, skakać, pływać bądź używać różnorakich pojazdów - samochodów, samolotów, łodzi i helikopterów.
Może również walczyć z wrogami za pomocą całej gamy broni -
od broni białych do ładunków wybuchowych. Podczas walki możliwe jest chowanie się za ścianami, samochodami itp., dostępny jest również tryb auto-celowania.
Aby pchać fabułę do przodu, gracz musi kończyć misje; jednak tak samo jak w pozostałych częściach serii, może to robić kiedy tylko zechce. Kiedy podczas gry zacznie popełniać przestępstwa, zaczną go ścigać służby porządkowe.
Ich rodzaj określany jest przez pięciostopniowy poziom złej sławy. Podobnie jak w GTA IV, gracz może uciec przed policją, niezależnie od poziomu poszukiwania.
Tryb rozgrywki jednoosobowej w grze toczy się wokół trzech protagonistów, pomiędzy którymi gracz może się przełączać w dowolnym momencie za pomocą czterokierunkowego panelu w HUD-zie: górna ikona odpowiada Franklinowi,
Michaelowi lewa, Trevorowi - prawa. Dolna ikona to awatar gracza w GTA Online i służy do szybkiego przełączania się do tego trybu rozgrywki. Głównym elementem fabuły jest interakcja między protagonistami, dlatego też w
niektórych misjach pojawiają się wszyscy trzej, w niektórych zaś dwie postacie. Dodatkowo, każdy z głównych bohaterów ma zestaw swoich misji.
Mimo że przełączanie między postaciami jest dostępne w każdym momencie, podczas misji gracz może zostać zmuszony do zmiany postaci. Dobre momenty na zmianę sygnalizuje też ikonka danej postaci na panelu, migająca na czerwono
(kiedy postać jest zagrożona) bądź biało (kiedy jest w dobrej pozycji do wykonania jakiegoś zadania).
Niektóre z trudniejszych misji w grze mogą wymagać pomocy ekipy, której członkowie są pod kontrolą sztucznej inteligencji i mają określone umiejętności, jak jazda samochodami czy włamywanie się do systemów ochrony.
Wynajęta ekipa musi zostać opłacona, dostaje również procent od pieniędzy ukradzionych podczas napadu. Jeśli członkowie ekipy przetrwają napad, mogą zostać wynajęci ponownie; zwiększy się poziom ich umiejętności.
Wynajmowanie ekipy jest ważnym elementem planowania napadów, które można wykonać na kilka sposobów: można po cichu powyłączać systemy ochrony budynku bądź wtargnąć na jego teren z wyciągniętą bronią.
SCREENY Z GRY