GRAND THEFT AUTO 3

Grand Theft Auto III (w skrócie GTA III) – gra z serii Grand Theft Auto, wyprodukowana przez DMA Design, wydana przez Rockstar Games. Jest to (licząc dodatki) piąta gra z serii, pierwsza wykonana w pełni w technologii 3D. Została wydana na konsolę PlayStation 2 (w październiku 2001 roku), na PC (w maju 2002 pod system MS Windows, w roku 2010 pod Mac OS X), w listopadzie 2003 — na Xbox, a w grudniu 2011 — na platformy mobilne.

FABUŁA

Akcja gry dzieje się w Liberty City, fikcyjnym mieście położonym na wschodnim wybrzeżu USA, wzorowanym na Nowym Jorku, zawiera także elementy innych miast amerykańskich. Liberty City nie jest miejscem akcji tylko GTA III — w mieście tym dzieje się także akcja Grand Theft Auto I, Advance, Liberty City Stories, GTA IV i Chinatown Wars. Na podstawie strony internetowej Liberty Tree i otoczeniu w grze, można się domyślić, że akcja gry dzieje się na jesieni roku 2001. Podczas całej gry, nie zostaje ujawnione imię i nazwisko protagonisty. Przez inne postacie jest nazywany "Fido" lub "Dzieciak". W jednej z gier z serii GTA, GTA: San Andreas, dowiadujemy się, że bohater gry ma na imię Claude.

Gra rozpoczyna się od napadu na Liberty City Bank, w którym, między innymi bierze udział Claude i jego dziewczyna, Catalina. Podczas ucieczki, Claude zostaje zdradzony; Catalina strzela do niego i zostawia go w alejce przy banku. W następnej scenie okazuje się, że protagonista przeżył, lecz został aresztowany i wysłany do więzienia. Podczas przewożenia jego i dwóch innych więźniów (jednym z nich jest 8-Ball), konwój zostaje napadnięty — więźniowie zostają uwolnieni.

GAMEPLAY

W Grand Theft Auto III, w rozgrywce zostało przeprowadzonych wiele zmian. Jest to teraz gra TPP z elementami gier wyścigowych. Najważniejszą z nich jest zmiana sposobu wyświetlania grafiki – z 2D na 3D. GTA III nie jest pierwszą grą tego typu z grafiką 3D – pierwszą była gra Hunter z roku 1991. Pierwszą grą tego typu była Body Harvest z roku 1998, która była grą rewolucyjną, lecz średnią. Ogólnie, GTA III łączy elementy tej gry z elementami serii GTA – swobodą działania. Jeżeli gracz porusza się pieszo, może użyć funkcji sprintu (nie można jednak pływać). W grze można poruszać się także ponad 50 pojazdami, nowością w serii są łodzie i pojazdy latające. Działalność kryminalna, np. kradzież pojazdu czy zabicie kilku przechodniów, spowoduje wzrost zainteresowania policji protagonistą. Wraz ze wzrostem tzw. złej sławy (ang. wanted level), za graczem ruszą w pości policja, SWAT, FBI, a w końcu wojsko. Jeżeli gracz zostanie zabity lub aresztowany, pojawi się przy najbliższym szpitalu lub posterunku policji. Na miejscu, straci wszelką broń i pewną sumę pieniędzy. Podobnie dzieje się w poprzednich grach z serii, lecz tutaj, gracz może umrzeć dowolną ilość razy (w poprzednich grach ta liczba była ograniczona). Tym samym, przegranie rozgrywki jest niemożliwe.

Jedną z najważniejszych zalet całej serii GTA, a więc także GTA III, jest nieliniowość fabuły. Misje, które może wykonywać gracz, można podzielić na dwie grupy: misje główne (powiązane z fabułą gry) i misje poboczne ( niepowiązane z fabułą). Misje główne muszą być wykonywane, aby odblokować nowe tereny miasta czy np. nowe bronie. Można także zignorować misje główne i zacząć wykonywać misje poboczne. Na przykład, jeżeli gracz zdobędzie taksówkę, może uruchomić w niej misję taksówkarską. Polega ona na dowożeniu pasażerów do celu, mieszcząc się w wyznaczonym limicie czasowym. Inne misje poboczne to: misja sanitariusza, w której odwozimy rannych do szpitala (w karetce pogotowia), misja strażaka, w której gasimy pożary (wóz strażacki) i misja stróża prawa, w której pozbywamy się przestępców. Można także zignorować wszystkie misje i poprzestać na zwiedzaniu miasta, kradzieżach pojazdów czy pościgach policyjnych. W poprzednikach GTA III, liczba cut-scenek była mała – pokazywały się one tylko po ukończeniu którejś z części miasta. W GTA III, cut-scenki występują praktycznie we wszystkich misjach, w niektórych można obejrzeć nawet dwie (np. Grand Theft Aero). W GTA III, cut-scenki pełnią kilka ról: opisują sytuacje i/lub przekazują graczowi cele misji. Podczas gry, następne cele misji są przekazywane graczowi jako napisy u dołu ekranu lub wiadomości na pagerze.

SCREENY Z GRY

O autorze